Oefenduel Vaassen – Elsweide eindigt in gelijkspel | Foto’s door Han Balk

Het kabinet staat weer toe dat er wedstrijden tussen verenigingen gespeeld mogen worden. Een versoepeling die Vaassen 1 direct aangrijpt met het oefenduel van vanmiddag tegen v.v. Elsweide 1. De Arnhemmers strijden om handhaving in de 4e Klasse.

Brian André start als centraal verdediger de opbouw van achteruit.

Dominant voetbal in het eerste deel

Aanvoerder Wouter van Lent dribbelend op de helft van Elsweide.

In het eerste deel van de wedstrijd werd er druk gezet door Elsweide. Echter bleef Vaassen rustig. De bal ging secuur rond, waardoor de door Elsweide gemaakte meters verloren gingen. Door dit dominante spel in de eerste minuten kon Vaassen daarna eenvoudig het spel bepalen. 30 minuten bleef Vaassen dominant aan de bal. De dominantie leidde tot de 1-0 voorsprong. Nummer 10 Kadir Elarslan was trefzeker.

Helaas bleef de selectie niet dominant doorzetten na het doelpunt. De bal ging niet vlot genoeg van zijde naar zijde meer, waardoor er te weinig ruimtes ontstonden. Hierdoor stokte de opbouw op het middenveld met als gevolg weinig kansen op doel. Elsweide zag haar kans schoon en liet Vaassen de voorsprong niet vasthouden tot aan de rust. Er werd thee gedronken met 1-1 op het scorebord.

Aaron Muteba-Beya zet ver op de helft van de tegenpartij druk. Met als resultaat balbezit voor Vaassen.

Conditie speelt parten

In de tweede helft veranderde de wedstrijd aanzienlijk. Bij beiden teams begon de conditie al vroeg een rol te spelen. Waar eerst werd gesprint om ruimte te creëren voor een ander, werden nu enkel nog de noodzakelijke meters gemaakt. Ook de concentratie viel weg. Passes kwamen minder vaak aan. Hierdoor belandde de heren vaker in duel met elkaar.

Kadir Elarslan zet de aanvoerder van Elsweide 1 met een kapbeweging te kijk.

Rommelig voetbal leidt tot discutabel doelpunt

Gedurende de gehele tweede helft bleef het voetbal rommelig. Desalniettemin vielen er doelpunten. Eerst in het voordeel van de tegenpartij. Waardoor Vaassen op een 1-2 achterstand kwam. Ondanks dat de energie uit de wedstrijd verdwenen was, bleef de mentaliteit goed. Vaassen knokte zich meermaals tot op de helft van Elsweide en na verloop van tijd belandde de bal in het net. De grens van Elsweide zag buitenspel en de vlag ging direct omhoog. De scheids oordeelde anders en gaf een doelpunt aan Vaassen. Het leidde terecht tot ergernis bij de leiding van Elsweide. Ousmane Barry, de doelpuntenmaker die met links inschoot, stond weldegelijk 3 meter buitenspel. Hierdoor kwam Vaassen onterecht op gelijke hoogte: 2-2.

Zuivere goal vervalt

Vriendschappelijk als de wedstrijd verliep, werd ook het spel hervat. Alleen kort na de hervatting werd weer door Vaassen gescoord. Ditmaal was het Abdi Saleh die trefzeker was. Wederom ging de vlag omhoog. De scheids die in zijn achterhoofd misschien wist dat hij kort hiervoor fout zat, besloot met de grens in te stemmen. Ondanks dat dit een zuiver doelpunt was, werd hij afgekeurd. Allicht ter compensatie.

De aanvoerder van Elsweide probeert de scheidsrechter nog te overtuigen om de wedstrijd af te maken.

Vroegtijdig op zijn eind

Twee discutabele momenten bleek niet genoeg en een derde volgde. De spits van Elsweide kwam na een steekpass in een ongebruikelijk duel buiten met keeper Twan van Maanen. De keeper was uit zijn zestienmetergebied om de bal te verwerken, maar slaagde niet. In een tweede poging raakte hij de aanvaller waardoor de keeper een overtreding maakte waarvoor een rode kaart moest volgen. “Moest volgen…” want deze kwam niet meer.

Keeper Twan van Maanen verdedigt geconcentreerd zijn goal.

Reikend naar de rode kaart liep de scheidsrechter op Twan af. Alleen nog voordat hij de kaart kon uitdelen, kwam er overbodig commentaar uit de duc-out van de tegenpartij. De trainer van Elsweide had meermaals dingen geroepen in de laatste 10 minuten tot ergernis van de scheidsrechter en deed dit nu nogmaals. De scheids vond het de druppel en besloot de wedstrijd af te fluiten. De wedstrijd verliep gemoedelijk en spelers van beiden teams wilden nog verder, maar het was klaar. Wegens een gebrek aan respect vanaf de bank beleefde de scheids geen plezier meer in het fluiten.

Positief wedstrijdbeeld

Ondanks de afloop van de wedstrijd was het een nuttige, vriendschappelijke pot. De eerste helft gaf een positief beeld van het aanvallende voetbal wat men de komende tijd van de selectie mag verwachten. De tweede helft was met veel arbeid met name conditioneel van belang. De komende weken zullen de heren meerdere oefenduels spelen om weer op volle kracht te komen. Zo staat dinsdag 1 februari WSV O23 alweer op het programma. U bent van harte welkom, om acht uur begint de wedstrijd.

Marco Nimani speelde een sterke wedstrijd. Hij scoorde bijna, maar het schot van buiten de zestien belandde met een knal op het ijzerwerk.